Historik

Marken söder om järnvägen, dvs Domprostgården, tillhörde fram till år 1872 Kyrkan då den såldes till Växjö Stad. Långt tidigare användes en del av den obebyggda marken långt borta från den lilla staden som begravningsplats för offren efter den förhärjande pest, som drog fram över dess invåndare 1711 till 1713 och dödade en tredjedel av dem.

Järnvägen till Växjö invigdes 1865. Sju år senare fastställdes en stadsplan för området. Marken indelades i kvarter;  östra delen av kvarteret Vulkan fick av okänd anledning sitt namn efter den romerska smideskonstens gud Vulcanus. Inom kvarteteret mot Tegnérgatan finns en liten bit av pestbegravningsplatsen kvar med en gravhäll.

Det första bostadshuset på tomt nr 8 i kvarteret Vulkan byggdes 1882 mot Södra Järnvägsgatan. Staden hade då det påbörjades 4936 invånare och började växa. De två våningarna i detta hus rymde 12 lägenheter.Nästa hus på tomten murades upp mot samma gata år 1912. Det innehöll 11 lägenheter och tre vindsrum. Vedbodar, utedass och diverse skjul och magasin tillkom efter hand.

Svenska Riksbyggen köpte sen tomt nr 8 och bildade Svenska Riksbyggen Kronoberg Bostadsrättsförening Vulkan nr 8. Man sökte 1980 om rivningslov för samtliga byggnader och fick det beviljat eftersom inte byggnaderna ansågs ha något kulturhistoriskt intresse. Riksbyggens Malmökontor med, ansvarig arkitekt Torbjörn Bjerhagen, ritade den nya byggnaden med 44 lägenheter och bygglov gavs 1980. Johnssons Construction Company byggde huset och inflyttning började 1983. 2015 finns två av de ursprungliga lägenhetsägarna kvar.

Föreningen ändrade sen sitt namn till det hanterligare BRF Vulkan nr 8 och lämnade 2012 Riksbyggen och anslöt sig till SBC numera Bostadsrätterna.

År 1983 var grundavgiften för en trerummare på 82,5 kvm 30 544 kronor och månadsavgiftern 2218,16 kronor, omräknat med dagens penningsvärde skulle det blir 5244 kronor. Motsvarade månadsavgift idag är 4502 kronor.